fredag 17 april 2015

Fredag = Fredagsgott, choklad/lakrits/citron bollar



Jag äter glutenfritt sedan 8v tillbaka, och jag tycker känna av en viss skillnad i kroppen. Magen är lugnare, stabilare och mer pålitlig. Tanken var att jag skulle prova någon vecka, för att sedan provocera med en riktig glutenbomb, typ pasta. Men idag känner jga inget behov av det. eller jag vågar inte. Vill inte riskera att få tok ont i magen och bli sittandes på toa. Nej, jag kör på med strikt glutenfritt nu när jag har kommit in i det. 

För att addera lite klurigheter till livet, eller utmaning om man så vill, så har jag lovat mig själv att köra strikt sockerfritt i 28 dagar. Vitt raffinadererat  socker går nu mera helt bort! Och tro mig, detta är en utmaning utan dess like. Det är för sjutton socker i det mesta! Jag läser innehållsförteckningar maniskt och suckar djupt över hur illa det faktiskt är. Som tur är lagar jag det mesta från grunden hemma. Men visst kommer det in både bacon, korv, kaviar, bröd (till familjen) och en och annan färdigsoppa över tröskeln. Familjen märker nog föga skillnad när det är jag som står för kokkonsten hemma. De får liksom bara hänga med på tåget, sekundärt liksom. Och det är väll bra det. De blir vinnare dem med på att jag sanerar. 

Hur som helst. Godsaker behöver alla, oavsett om man äter gluten/socker eller inte. Och efter att ha gått igenom "jag-måste-ha-socker.dagar" tidigare i veckan har jag nu lärt mig att jag behöver ha alternativ i frysen. Jag kan inte alltid lita på att grannarna förser mig. Så idag har jag för första gången i mitt liv hittat på mitt eget recept på ett bakverk. Och tänk vad gott det blev. Helt galet gott! Så laga dessa bollar. Räds inte de till en början konstiga ingridienserna. Köp bara hem och gört! Jag lovar att ni kommer att älska dem!



Choklad/lakrits/citronbollar 

5 färska dadlar från kyldisken
1dl kokosflingor
1dl Havregryn, fria från gluten
1/2 citron, saften 
2tsk rawkako
1tsk lakristpulver
1msk kokosolja


Kokosflingor
Skalet från 1/2 citron
Lakristpulver

Ta ur kärnorna ur dadlarna och klipp dem i bitar. Blanda i allt annat och kör med stavmixern tills dess att du har en jämn smet. Det kan ta sin lilla tid, och är lite klurigt när man gör en liten sats. Men ge inte upp. 

Rulla smeten till bollar, ganska små. Rullar bollarna i en blandning av kokos, skalet från citronen och lakrispulver. 

In med de små godingarna i kylen/frysen. 
Ät och njut <3


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar