fredag 29 april 2016

Fredag = Kladdkaka för kropp och själ

                                                      

Det är fredag, och jag har varit JÄTTE duktig och sockernollat hela veckan. Och jag känner att det  är bra både för kropp och knopp. Men så kommer fredagen och jag har hemma dag med lillebror. Suget efter sött blir alltid större när jag är hemma. Så idag bestämde vi oss för att baka jag och lillebror. Först gjorde vi chokladbollar de lux och sen slog vi på stort och svängde ihop en kladdkaka.

Och låt mig säga att kladdkakan var magisk! Helt sanslöst vad god den är. Okej, den är sockerfri, men inte på något sätt fri från kalorier. Skillnaden mellan denna kladdkaka och vanlig kladdkaka är dock att denna förutom kalorier även innehåller en massa näringsämnen. Inga tomma kalorier med andra ord. Och det är gott både för kropp och själ. Jag serverade min kladdkaka med vispad grädde. Och hepp så hade jag et smarrigt fika utan en massa processat socker i. Orginalreceptet kommer härifrån


Kladdkaka för kropp och själ


100g + 50g mörk choklad (välj en riktigt god!)
2dl riven morot
12 kärnfria mjuka torkade dadlar (jag kör på dem man köper i kyldisken)
2 dl cashewnötter
2 ägg
1/2 tsk vaniljpulver
1/2 tsk flingsalt
1 dl kokos
1/2 dl neutral olja

Sätt ugnen på 175 grader (jag har alltid en ugnstermometer i ugnen då jag inte litar på vreden...)
Smält 100g av chokladen
Kör dadlar och cashewnötter i matberedaren så det blir en jämn massa.
Blanda i alla andra ingredienser inklusive den osmälta chokladen
Kör matberedaren tills du har en jämn smet
Häll upp i en form med löstagbar kant (24cm) som du satt bakplåtpapper i.
Tillaga mitt i ugnen i 15 min
Kakan kommer vara MYCKET kladdig när du tar ut den.
Låt svalna HELT (jag vet att det är drygt att vänta...)
Ät och njut.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar